СУМСЬКА
ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВА ПАЛАТА






В этом разделе:



СУМСЬКА ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВА ПАЛАТА: 20 РОКІВ УСПІШНОЇ РОБОТИ
СУМСЬКА ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВА ПАЛАТА: 20 РОКІВ УСПІШНОЇ РОБОТИ 24.04.2015
Досьє
Костянтин Макаренко, президент Сумської торгово-промислової палати. Є членом-кореспондентом Інженерної академії України, має орден «За заслуги» ІІІ ступеня, нагороджений Грамотою Верховної Ради України «За заслуги перед українським народом», Почесною грамотою Українського союзу промисловців і підприємців за значний внесок у розвиток підприємництва, захист інтересів вітчизняного товаровиробника, почесною відзнакою ТПП України – Золотим знаком «Меркурій». Депутат Сумської обласної ради, голова депутатської групи «За розвиток Сумщини».

Ще молода, але вже досвідчена, у свої 20 років Сумська ТПП – найбільш прогресуюча в Україні. Вона користується заслуженим авторитетом у вітчизняному бізнес-середовищі і серед зарубіжних партнерів. Як долала цей непростий шлях до стрімкого розвитку, – говоримо з її незмінним протягом 12 років керманичем Костянтином Макаренком. 

- Костянтине Володимировичу, Сумська ТПП відзначає цього року своє 20-річчя. А як глибоко сягають історичні корені цієї організації і в чому її головна роль? 

- Взагалі то – це світова практика. І якщо говорити про європейські традиції, то там палатівський рух зародився ще у середині дев’ятнадцятого століття. Щодо України – перші палати європейського зразка були створені у нас 160 років тому у Львові, Чернівцях, Бродах. Діяли вони, як на той час, на дуже демократичних засадах і мали широкі повноваження. Потім, уже у радянський період, діяла Всесоюзна палата, до складу якої входило й Українське відділення. Важко навіть порівняти сьогоднішню ТПП України з палатою сімдесятих років. Без сумніву, за формами, методами і якістю роботи українська ТПП вийшла на рівень кращих європейських палат, здобула широке визнання у світі. Сьогодні вона є членом Міжнародної торгової палати і Всесвітньої федерації палат, Асоціації торгово-промислових палат Європи. 
В умовах ринкової економіки роль ТПП полягає у підтримці бізнесу, допомозі підприємствам у здійсненні зовнішньоекономічної діяльності, встановленні ділових контактів між українськими та зарубіжними партнерами, участі у програмах сприяння розвитку малого та середнього підприємництва та іншій діяльності, що сприятиме розвитку економіки країни. 
Значний крок у своїй модернізації, реформуванні ТПП України зробила завдяки своєму нинішньому президенту – доктору економічних наук Геннадію Чижикову. Це – людина нового формату, яка стимулює всіх нас мислити сучасними категоріями і дивитися на кілька кроків уперед. Нині членами ТПП України є понад вісім тисяч підприємств, організацій, фірм-експортерів та імпортерів товарів і послуг. До складу загальноукраїнської палати входить 27 регіональних палат, однією з яких уже протягом двадцяти років є Сумська торгово-промислова палата.

«Мені довелося фактично «піднімати цілину» – розбудовувати Сумську торгово-промислову палату» 
- Костянтине Володимировичу, 20-річчя – серйозна дата для будь-якої організації. Більше половини цього терміну біля її керма знаходитеся Ви. Будемо говорити відверто, хоча у сучасній юридичній формі палата існує з 1995 року, стрімко розвиватися вона почала у 2003 році, саме з Вашим приходом до цієї структури. Пам’ятаєте, якою вона була тоді, і які зміни довелося впроваджувати? 
- Слід зазначити, що Сумська торгово-промислова палата також має глибоке історичне коріння. Її витоки можна відшукати ще у 60-х роках минулого століття. Хоча, дійсно, сучасну свою форму Сумська ТПП отримала у 1995-му, коли Президія ТПП України прийняла рішення про створення регіональної палати в Сумській області. Я приїхав до Сум наприкінці 90-х. Встиг попрацювати першим заступником міського голови – відповідав за сферу підприємництва і торгівлі, очолював певний час ДП «Сумистандартметрологія». Потім у жовтні 2003 року був обраний на посаду президента Сумської ТПП і переобраний членами палати на цю посаду у 2008 та 2013 роках. Знаєте, люди, які працювали тут ще у період Радянського Союзу, пам’ятали кращі часи, коли працівники отримували високі зарплати, мали постійний доступ до імпортних товарів, експертизу яких здійснювали. Але їм довелося пережити й злиденні 90-ті, коли структура позбулася колишніх функцій, і їй довелося налаштовувати свою роботу по-новому, ставлячи її на абсолютно тоді невідомі комерційні рейки. Це було непросто. Але не менш складним завданням виявилася фактично відбудова «з нуля» матеріально-технічної бази. Коли я вперше прийшов до палати, то просто жахнувся, як люди працюють у таких умовах. Будівля палати знаходилася у критичному стані. Були відсутні водогін і каналізація, надійне електропостачання. Про комп’ютери і мови не було – працювали за друкарськими машинками. 
Тож кілька років ми проводили реконструкцію і капітальний ремонт, створювали належні умови для праці, та й щоб людей не соромно було приймати. У 2005-му році приміщення палати було викуплене. Тоді ж у будівлі був побудований ресторан СТПП «Іллінський», який використовується для прийому почесних гостей палати. Тільки протягом перших п’яти років мого президентства в Сумській ТПП ми придбали близько 20 комп’ютерів. Почали тісніше працювати із замовниками і збільшувати членську базу. Та головне – розширювали свої послуги. На той час, окрім виконання різного роду послуг із експертизи і сертифікації походження товарів, ми вже надавали зовнішньоекономічні та правові консультації, проводили семінари. У 2004-му при палаті було акредитовано новий підрозділ – електровимірювальну лабораторію, яка оформлює технічні звіти, що використовуються при визначенні безпечних умов праці. Тоді ж було впроваджено систему управління якістю ISO 9001:2000, що суттєво розширило коло наших партнерів і замовників. А рівно 10 років тому при палаті був зареєстрований постійно діючий третейський суд. 
Колектив Сумської ТПП
Колектив Сумської торгово-промислової палати

«Палата – це оптимальний майданчик для розвитку ділового середовища» 
- Як усі ці зміни відбилися на діяльності палати, які функції виконує Сумська ТПП сьогодні? 
- За ці 20 років наша організація, можна сказати, кардинально змінилася. Ювілей зустрічаємо не лише новим мейк-апом, говорячи сучасною мовою, а й із новою психологією. Відбулося концептуальне перезавантаження усього – нашої головної місії, функцій, завдань. Зі структури, що колись виключно проводила експертизу товарів, ми перетворилися на поважну організацію, яка є посередником між бізнесом, владою, громадськістю і користується заслуженим авторитетом на всіх рівнях. Варто наголосити, що Сумська ТПП – це недержавна неприбуткова самоврядна організація, що знаходиться поза політикою. Вона об’єднує виключно на добровільних засадах юридичних осіб і громадян України, зареєстрованих як підприємці, а також їх об’єднання. Вищим керівним органом нашої організації є президія, а найважливіші рішення завжди ухвалюються на загальних зборах. Це повністю відповідає світовим палатівським традиціям. 
Сьогодні Сумська ТПП – це потужна організація, членами якої є понад двісті підприємств і організацій області. З кожним із них палата підтримує тісний зв’язок і працює адресно. Зазначу, що ми не женемося за кількістю, тому свого часу позбулися «баласту», тобто формальних членів організації. Великий плюс, на мій погляд, що ми зберегли свої представництва у районах області. Наразі наші відділення діють у Ромнах, Шостці, Конотопі, і завдяки цьому наші послуги доступні не лише сумчанам, чи тим, хто географічно знаходиться поблизу обласного центру, а всім зацікавленим підприємцям області. Без сумніву, сьогодні Сумська ТПП – це оптимальний майданчик для розвитку ділового середовища. 
Приємно, що успішність нашої роботи підтверджують численні нагороди колективу Сумської ТПП. Ми є постійними переможцями регіонального етапу Всеукраїнського конкурсу «100 кращих товарів України» у номінації «Роботи та послуги, які виконуються або надаються у побутовій і виробничій сферах», неодноразово палата була визнана кращим роботодавцем року у регіональному конкурсі, маємо почесну відзнаку ТПП України – Золотий знак «Меркурій» і багато інших нагород. Але ми не лише приймаємо нагороди, а й самі нагороджуємо своїх кращих представників. У 2013 році Сумська ТПП започаткувала конкурс «Кришталева альтанка» і відзначає тих, хто робить вагомий внесок у розвиток економіки Сумщини. Ми нагороджуємо кращих із кращих у кількох номінаціях і, на мій погляд, це сприяє позиціонуванню й просуванню продукції та послуг підприємств – членів палати. 
Без сумніву, велику роль у всіх здобутках Сумської ТПП відіграє її колектив. Сьогодні – це команда справжніх професіоналів, кожен із яких досконало знає свою сферу діяльності. А поява молодих, але вже доволі досвідчених фахівців дозволила нам суттєво просунутися у кількох нових напрямках. Зокрема, в палаті створено Центр підтримки експорту, додалися курси ораторського мистецтва та мовні курси. Одна з нових послу Сумської ТПП – засвідчення форс-мажорних обставин, що особливо актуально у нинішній непростий час. Ми також налагодили процес організації бізнес-місій для наших підприємців до країн Європи. 

- Від себе можу додати, що змінилася кардинально й інформаційна політика Сумської торгово-промислової палати… 
- Так, я вважаю це важливим нашим досягненням. По-перше, ми видаємо в електронному вигляді щотижневий інформаційний бюлетень, який дозволяє кожному члену палати бути цілком поінформованим із усіх міжнародних економічних питань, ділових подій і життєдіяльності ТПП. Ми маємо, вважаю, хороший сучасний сайт, який легко доступний будь-якому користувачу Інтернету. Та найбільш кардинальні зміни відбулися з нашим друкованим виданням. Коли я прийшов до палати, це була чорно-біла газета на чотири сторінки формату А-4. Нині маємо солідне повнокольорове видання «Ділові новини» обсягом до 50 сторінок із сучасним дизайном і цікавим змістовним наповненням. 

- Та, напевне, найбільше досягнення – виставковий центр «Іллінський», який СТПП відкрила у серпні 2011 року? 
- Це – наша справжня гордість. Будівництво комплексу – серйозний проект, який вимагав від нас великих ресурсів: і організаційних, і фінансових. Хочу зазначити, що це навряд чи вдалося б нам без підтримки керівництва Торгово-промислової палати України – колишнього президента ТПП України Сергія Парфеновича Скрипченка та нинішнього керівника Геннадія Дмитровича Чижикова. За що їм велика подяка. 
Збудували ми центр усього за рік, починаючи від першої палі до введення в експлуатацію. На сьогодні він відповідає всім сучасним європейським вимогам для ведення виставкової діяльності та конференц-сервісу. Можу з упевненістю сказати, що це єдиний на Сумщині виставковий центр такого рівня, та й у системі ТПП в цілому їх небагато. Тому, крім наших власних виставок, тут відбувається чимало заходів місцевого, обласного і навіть міжнародного рівня. В залежності від масовості заходу, ми можемо запропонувати різні приміщення: це і VIP- зал на 40 місць, і конференц-зал «Атріум» на 120 місць, і ще один зал, де можуть розміститися до 200 чоловік. І це – лише другий поверх! Найбільш відомий сумчанам виставковий зал першого поверху, площа якого близько 650 квадратних метрів. Я навіть не беруся підраховувати, скільки відвідувачів одночасно він може прийняти, але час довів, що навіть масштабні виставки, такі, як «Слобожанський міст» чи «100 кращих товарів Сумщини», що відрізняються особливою масовістю, проходять комфортно, без штовханини. 
До речі, про виставки. Сьогодні – це один із важливих напрямків роботи Сумської ТПП. Щомісяця під нашою егідою в «Іллінському» відбуваються такі заходи. Та найбільшою нашою гордістю є Міжнародна виставка «Слобожанський міст», яку палата проводитиме цього року вже вдванадцяте. Це універсальна виставка, в якій беруть участь і підприємства-виробники різних товарів та послуг, і наукові установи, ВНЗ, громадські організації. Ми також завжди намагаємося залучити якомога більше наших іноземних партнерів. Цього року чекаємо близько 30 представників іноземних країн, які є членами Міжнародного трейд-клубу в Україні.
center.jpg
«Ми – європейська країна і врешті-решт маємо стати нею не лише географічно» 
- Сьогодні мова йде про активне позиціонування українського бізнесу у Європі – це нові ринки збуту, впровадження інновацій. Сумська торгово-промислова палата давно зробила європейський вектор одним із головних у своїй роботі. Яким чином допомагаєте сумським і закордонним бізнесменам знайти один одного, стати партнерами? 
- Я глибоко переконаний – у нас немає іншого шляху, ми – європейська країна і врешті-решт маємо стати нею не лише географічно. 
Щодо нашої роботи з бізнесом, – усе залежить від специфіки товарів і послуг, які надають наші клієнти. Відтак, спершу ми з’ясовуємо їхні потреби: які країни цікавлять, які напрями в економіці, сільському господарстві, бізнесі, і проводимо відповідну пошукову та організаційну роботу. Кілька разів на рік організуємо бізнес-місії за кордон для більш детального ознайомлення з тими напрямками, які цікавлять наших клієнтів, для безпосередніх зустрічей із потенційними іноземними партнерами та підписання договорів, контрактів. На сьогодні результатом у сфері міжнародного співробітництва Сумської ТПП стало підписання 26 угод про співпрацю з регіональними торгово-промисловими палатами Італії, Угорщини, Словаччини, Кіпру, Литви, Польщі, Росії, Білорусі, Грузії, Узбекистану, Туреччини, Чорногорії, Ірану, Китаю, Об’єднаних Арабських Еміратів, Таїланду, Польщі. До речі, з останньою ми вже давно і дуже тісно співпрацюємо. Особливо з містами Білосток Підляського воєводства, Зелена Гора та Гожув-Велькопольський Любуського воєводства, Люблін. Сприяє такому плідному партнерству те, що Сумська ТПП має у Польщі свого офіційного представника. Завдяки Сергію Нічипоруку, який працює від нашого імені в цій країні, співпраця не обмежується формальним підписанням документів. Це справді партнерство, починаючи від спільного проведення виставок, конференцій, семінарів до сприяння у просуванні наших товарів на польський ринок і навпаки. Так само тісні стосунки маємо з Угорщиною, Словаччиною, які зацікавлені у двосторонній співпраці в інвестиційній і туристичній сферах. Наші західні колеги також обіцяють залучати нас до участі у грантових проектах ЄС, які стосуються енергозбереження, економічного й інвестиційного співробітництва. 

«Добрі справи не вимірюються грошима» 
- Першочергова мета торгово-промислової палати – створювати сприятливі умови для розвитку бізнесу. Але сьогодні ваша діяльність виходить за ці рамки: в соціальну, культурну, спортивну сферу тощо. Чому вирішили дещо змінити вектор роботи? Як зараз працюєте у не зовсім властивих для торгово-промислових палат напрямах? 
- Дійсно, ми значно розширили свої рамки, займаємося не тільки наданням послуг. Насправді напрямків благодійної діяльності досить багато. Починаючи від традиційних подарунків ветеранам Великої Вітчизняної війни, ветеранам праці Сумської ТПП, чи, скажімо, підтримки церкви «Іллінська» в організації безкоштовних обідів для безхатченків і закінчуючи невеличкою, але стабільною допомогою, яку надаємо на прохання різних спілок, спортивних організацій, пересічних громадян – не пам’ятаю, щоб хоч комусь відмовив. До того ж, ми завжди дозволяємо різноманітним громадським та іншим організаціям, що проводять благодійні акції, користуватися нашими приміщеннями безкоштовно – це наш внесок у добрі справи. 
Також наша робота спрямовується на створення нових робочих місць. Часто до нас звертаються за правовою допомогою, яку безкоштовно надає юридична служба Сумської торгово-промислової палати. Крім того, ми допомагаємо колишнім колегам, які пішли на пенсію, проводимо з ними щорічні зустрічі, я звітую їм за рік. Мене дуже уважно слухають, десь критикують, десь хвалять. Для мене це найсуворіші судді. Добрі справи, на щастя, не вимірюються грошима. Як оцінити, наприклад, доволі значиму посередницьку роль торгово-промислової палати у поверненні на батьківщину, тобто на Сумщину, картини геніального художника-футуриста Давида Бурлюка, яку привезли з далекої Японії наші колеги-бізнесмени. Або чого вартує підтримка СТПП мистецького проекту «Сумське коріння», у рамках якого сумчани познайомилися зі своєю відомою землячкою, майстринею гобеленів Аллою Давидовою та мали змогу «доторкнутися» до її творчості. Ця наша «позаурочна» діяльність – спроба розширити горизонти власного світогляду і світогляду наших співвітчизників, адже маючи такі зв’язки й можливості, як у Сумської ТПП, було б великим упущенням не скористатися ними задля цього. 

- Костянтине Володимировичу, Ви особисто не лише як президент Сумської ТПП, а й як депутат обласної ради чимало уваги приділяєте дітям. У яких напрямках наразі працюєте з підростаючим поколінням? 
- Уже багато років палата є шефом над Правдинською школою-інтернатом. Щороку безкоштовно проводимо для них Новорічну ялинку, вручаємо подарунки. Приємно, коли в очах малечі з’являється вогник. До речі, цього року саме таку благодійну ялинку ми провели і для дітей, які прибули на Сумщину із зони АТО. При нагоді хочу подякувати члену Сумської ТПП – ПрАТ «Монделіс Україна» і його директору Ігорю Харченку за солодкі подарунки, які щороку надає це підприємство для малечі. 
Втім, найбільшою своєю гордістю вважаю змагання з волейболу серед шкільних команд, які ми щорічно влаштовуємо у Великописарівському районі. Цей кубок президента Сумської ТПП для дітей, повірте, має не менше значення, ніж для професійного футболіста перемога у Лізі чемпіонів. Адже це не лише престиж навчального закладу, а й чудові подарунки, – волейбольні сітки, м’ячі, які отримують усі без винятку. Для переможців – професійна форма Адідас із прізвищем гравця, номером і емблемою школи; а для самого навчального закладу ще один бонус – ремонт спортзали за рахунок коштів району. Результатом підтримки даного виду спорту стала цьогорічна перемога команди волейболістів Великописарівського району на обласних змаганнях серед шкільних команд. Та головне, що ми пропагуємо здоровий спосіб життя, забираючи дітей із вулиці та залучаючи їх до спорту. 

- Навряд чи знайдеться в Україні людина, якій байдуже те, що відбувається сьогодні в Донецькій і Луганській областях. В умовах, коли українським військовим у зоні АТО не вистачає продуктів, води, засобів захисту і грошей, важливо, яку позицію займає бізнес та ті структури, що його об’єднують. Чи роблять підприємці Сумщини свій внесок у спільну перемогу заради повернення та збереження миру і спокою в країні? 
- Безперечно. Я, як депутат і як президент Cумської ТПП, звернувся до підприємців, членів палати та співробітників із закликом підтримати фінансово українську армію і наших земляків у зоні АТО. Для батальйону «Суми» вдалося зібрати значні кошти, на які були закуплені для бійців засоби індивідуального захисту, рації, спальні мішки та інша необхідна у бойових діях амуніція. Ми горді тим, що завдяки і нашим зусиллям вдалося сприяти збереженню життя наших земляків, що і ми внесли свою частку у встановлення миру та спокою в країні. 

«Ми з оптимізмом дивимося у майбутнє, які б виклики не стояли перед нами» 
- І на завершення розмови – трохи про перспективу. Які цілі ставите перед собою і колективом Сумської ТПП на майбутнє, в яких напрямках плануєте розвиватися? 
- За плечима Сумської ТПП двадцять сходинок угору. Пройти їх було б неможливо без наполегливої роботи кожного члена нашого колективу і всебічної підтримки, яку отримували від багатьох наших партнерів і вищого керівництва. Тому, користуючись нагодою, хочу подякувати за розуміння і постійну допомогу почесному президенту ТПП України Сергію Скрипченку і нинішньому керівнику цієї організації Геннадію Чижикову, керівництву Сумської облдержадміністрації, обласної ради і Сумської міської ради, всім членам Сумської торгово-промислової палати, її президії за тісну співпрацю, а також ветеранам праці та нинішньому колективу палати за те, що зроблено за цей час. Звісно, попереду у нас чимало роботи, ми повинні рухатися вперед і щороку підійматися вище. 
Одним із важливих напрямків діяльності буде розвиток туристичних послуг. Цього року почне працювати перша черга нашої бази відпочинку «Klimentovo», що знаходиться на мальовничому березі Ворскли. Ми зробили повну реконструкцію будинків, підвели воду і каналізацію, створили всі умови для комфортного відпочинку. Але у планах – будівництво ще одного житлового корпусу на 16 номерів, подальший розвиток інфраструктури. Також пріоритетним напрямком у роботі Сумської ТПП залишатиметься розвиток діяльності у сфері міжнародного співробітництва, підтримка підприємців, які виходять на зовнішні ринки збуту. У складі Сумської ТПП починає функціонувати новий підрозділ – Центр підтримки експорту. Основною метою його створення є ефективна інформаційно-сервісна підтримка експортної діяльності підприємств Сумської області; створення майданчика, де кожен експортер зможе отримати найбільш комплексну та ефективну допомогу щодо просування своїх товарів, робіт чи послуг на ринки іноземних країн. Зрозуміло, будемо розвивати спектр тих послуг, які вже надаємо, залучати нових членів палати. 
Ми з оптимізмом дивимося у майбутнє, які б виклики не стояли перед нами. Упевнений, що зуміємо успішно подолати їх, залишаючись надійним постачальником послуг для наших клієнтів і перспективним роботодавцем для співробітників.

Стаття в журналі "Ділові новини" Сумської ТПП №1 (109) березень 2015
Розмовляла Вікторія КРАСНОПЛАХТА 
Фото Олега КОРЖЕНКА

Возврат к списку

.
© Сумская торгово-промышленная палата
e-mail: chamber@cci.sumy.ua,   2006 - 2016 гг
Разработка сайта - Мэджик А